Ask The Rabbi

נושא: תפילה

השליחות הפרטית בעולם

האם יכול להיות שמה שאני עוסק בעולם זה לא השליחות שלי ולא העניין שלי? יכול להיות שאני עסוק שנים רבות בעניין, ואולי זה בכלל לא המטרה שלי בעולם?

בדרך כלל, מה שהקב"ה מגלגל ליהודי, זה הרצון האלוקי שבזה הוא יעבוד. אך אכן יכול להיות מצב, שהאדם לא נמצא במקום האמיתי שלו, והוא כמו "נשמה תועה", וכפי שיופרט להלן.
לפעמים יכול להיות אדם, שמוכן ורוצה לצאת להתקדמות והליכה אמיתית, אבל אינו יודע כיצד לעשות זאת נכון. הוא עלול ללכת סחור־סחור בלי להתקדם התקדמות של ממש, ולעיתים אף לסגת אחורה.
וכמושג החסידי 'נשמות תועות': אנשים שלמרות רצונם לממש את ייעודם ולבצע את תפקידם בעולם, טועים בבחירת היעד ואינם ממלאים את תפקידם.
באחת ההתוועדויות סיפר הרבי סיפור המבטא וממחיש זאת:
פעם אחת הגיע 'גביר' לעיירה בערב שבת עם הבעל העגלה שלו – שהיה יהודי פשוט והתארח באכסניה נפרדת. בלכת הגביר בדרכו מהמרחץ לאכסניה, הבחין בעגלה העומדת בצד הדרך, שנפל ממנה גלגל או שנתקעה בבוץ, וכיוון שנזכר (בהיותו יהודי למדן...) שיש מצווה 'עֲזֹב תַּעֲזֹב עִמּוֹ' – ניגש לעזור לו.
כיון שהגביר לא הבין בעניינים כאלו – קשה לדעת אם הוא עזר או קלקל... אבל בכל אופן 'פעל' משהו, שגרם למעילו המיוחד לשבת להיקרע ולהתלכלך, וגם הוא עצמו נחבל ונפצע בכל גופו. כיוון שבינתיים התאחרה השעה – הגיע לבית הכנסת לבוש מעיל קרוע ומלוכלך, וכולו חבול ומוכה...
לעומתו, בעל העגלה, לקח גם הוא את בגדי השבת והלך למרחץ. ולאחרי המרחץ, כיוון שנשארו שעות אחדות עד כניסת השבת, הגיע ראשון לבית הכנסת, והתחיל לומר תהלים.
ביושבו בבית הכנסת, ראה שנכנסו כמה עניים, והזמין את כל אחד מהם לסעודת שבת באכסניה שלו... עד שהתקבץ מניין שלם של עניים שהזמין אותם לשולחנו...
וכך, בלכתם מבית הכנסת, הלך 'בעל העגלה' – לבוש בגדי משי – בלוויית עשרה אורחים... והגביר הלך לבוש מעיל קרוע ומלוכלך, בבוץ או בדם, חבול ומוכה, ובקושי מצליח להזיז את רגליו וידיו... וכאשר התיישבו לשולחן, כל אחד בחדרו, 'בעל העגלה' עם מניין האורחים, והגביר כשהוא חבול ומוכה – הרי מובן מאליו כיצד נערכה השבת...
כאשר באו לבית דין של מעלה לאחר מאה ועשרים שנה, אמרו, שהם נשמות תועות: בעל העגלה היה צריך לחפש לקיים המצווה ד'עֲזֹב תַּעֲזֹב', ואז, לכל לראש, לא היה נחבל ונפצע, ושנית, הוא אכן היה עוזר לחלץ את העגלה; והגביר היה צריך לחפש אורחים להזמינם לשבת, ובאופן כזה היו כל העניינים כדבעי, כל אחד במקומו.
ועל כן פסקו בבית דין של מעלה שירדו נשמותיהם למטה שנית, ושוב יארע סיפור כזה, ואז יתקן בעל העגלה את המצווה ד'עֲזֹב תַּעֲזֹב', והגביר יתקן את המצווה ד'הכנסת אורחים'."
המסר הפשוט שאנו יכולים ללמוד מסיפור זה הוא כי הכלל הראשון שעל פיו יש לפעול הוא הדיוק במקום שאליו אתה הולך, תרתי משמע. כמו כן אנו למדים ממנו שלעיתים גם רצון טוב לעזור ולסייע לזולת אינו מבטיח שאדם לא יטעה בהבנת הדרך הנכונה והמתאימה לו.
כדי להציב יעד נכון, האדם צריך לפעול ממקום נכון בתוכו. רק כאשר האדם פועל בצורה נכונה, בכלים ראויים ובגישה מתאימה, הוא יוכל לצעוד בבטחה לקראת הגשמת היעד.
השיחות של הרבי המלמדות אותנו על תפקידנו בדור השביעי, קיום הוראת הרבי בבחינת "עשה לך רב" ולימוד החסידות בעיון ובהעמקה הם מהכלים המרכזיים שעל ידיהם נוכל לדייק ב'הליכה' הנדרשת מאיתנו, הליכה שתוביל אותנו לגאולה פרטית, ובוודאי גם לגאולה כללית.
באופן כללי, צריך האדם לשים בעצמו מטרה ראשונה להיות "מהלך", אם האדם נשאר על עומדו תמיד באותו מקום, הוא כמין 'דומם' שאינו זז.
גם אם הוא לכאורה מתקדם ונע, אך הוא תמיד נשאר במגבלות הטבע הבסיסיות שלו, וחשיבתו נותרה ילדותית הוא איננו 'מהלך' אמיתי, הראוי למשמעות האמיתית של השם 'אדם', שהרי גם בעלי חיים נעים ממקום למקום, ובכל זאת טבעם הבסיסי נותר בעיניו ואיננו משתנה.
הרבה פעמים אדם מרגיש 'תקוע'. לפעמים ה'תקיעה' נגרמת בשל תסכול שמקורו בחוסר הצלחה, בתחום הכלכלי, ביחסיו עם הסביבה וכדומה. ולפעמים ה'תקיעה' נוצרת משום שהוא לא באמת מתפתח ופורץ דרך. הוא לא באמת בתנועה של "לֶךְ־לְךָ".
ההליכה היא שמגלה לאדם את עצמו האמיתי, "לֶךְ־לְךָ" – להנאתך ולטובתך (רש"י). וכמוסבר בשיחותיו של הרבי, שדווקא על ידי אותה הליכה האדם מגלה את עצמו ואת מהותו האמיתית. "לךְ" – ההליכה היא "לְךָ" – אל עצמך האמיתי.
כשאדם מסוגל ללכת, לעזוב את ההרגלים הטבעיים שלו, הוא מרוויח את עצמו.
לדוגמה: אדם שהמסר שקיבל מהוריו או מהסביבה שבה גדל היה שהוא 'אפס' ו'לא יוצלח' – עלול להישאר 'תקוע' בתוך אותן מחשבות גם כאשר יגדל ויהפוך להיות עצמאי. ואפילו יהפוך ל'איש העולם הגדול' – עדיין התחושה הבסיסית שלו תהיה שהוא חסר ערך.
"לֶךְ־לְךָ" פירושו – צא מאותן מחשבות, מרגשות האשמה וכדומה, האמן בכוחות האלוקיים שטמונים בך, ובדרך זו תתקרב אל עצמך באמת.
צריכים לדעת שמוכרחים להתקדם, מוכרחים לנוע, אי אפשר להישאר באותו המקום שבו נמצאים.
צריכים להתייעץ עם ה"עשה לך רב" כהוראת הרבי, ולראות אם אכן אנו מנצלים באמת את הכוחות שלנו, אם אכן אנחנו אוחזים בהליכה אמיתית לכיוון היעד, או שאנחנו תקועים, כאיזו "נשמה תועה"..


מקורות

ראה בשולחן ערוך הרב אורח חיים סימן פט סעיף א: תפלת השחר זמנה מתחיל מעלות השחר אלא שלכתחלה מצוה להתחיל עם נץ החמה דהיינו אחר יציאתה ולא קודם לכן משום שנאמר יראוך עם שמש וגו' וראוי ליזהר בזה בימי הסליחות שרגילין להקדים קודם נץ החמה ואינו נכון אבל בדיעבד אם עבר והתפלל משעלה עמוד השחר יצא ואף לכתחלה יכול לעשות כן בשעת הדחק כמו שיתבאר.


ונמשך זמנה עד סוף שליש היום שצריך לגמור התפלה קודם שיעבור שליש היום בין שהיום ארוך בין שהיום קצר כגון אם היום ארוך י"ח שעות מעלות השחר עד צאת הכוכבים שליש היום הוא ו' שעות משעלה עמוד השחר ואם הוא ט' שעות שלישיתו הוא ג' שעות ולכן צריך ליזהר בחורף להשכים להתפלל בענין שיגמרו תפלת י"ח קודם שליש היום אף על פי שכבר קראו קריאת שמע בעונתה קודם התפלה כמו שנתבאר בסי' מ"ו.


ואם טעה או עבר ולא התפלל עד אחר שליש היום עד חצות יצא ידי חובת תפלה אבל לא יצא ידי חובת תפלה בזמנה ומכל מקום אין צריך להתפלל במנחה שתים לפי שגם בתשלומין שבמנחה אין לו שכר תפלה בזמנה:


ובסימן קיא סעיף א: (אף על פי שקריאת שמע וברכותיה מצוה בפני עצמה ותפלה מצוה בפני עצמה) צריך לסמוך ברכת גאולה לתפלה ולא יפסיק ביניהם אפילו באמן אחר גאל ישראל ולא בשום פסוק שנוהגין לומר קודם תפלת י"ח כגון פסוק כי שם ה' אקרא ודומיו חוץ מפסוק אדני שפתי תפתח שהוא חובה מתקנת חכמים ואינו חשוב הפסק שכיון שקבעוהו חכמים בתפלה נעשה מכלל התפלה וכתפלה ארוכה היא וי"א שמותר לענות אמן אחר גאל ישראל וכן נוהגין כמו שנתבאר בסי' ס"ו.


ובסעיף ד: אם עד שלא קרא קריאת שמע וברכותיה מצא צבור שמתפללין לא יתפלל עמהם תחלה ולקרות אח"כ קריאת שמע וברכותיה כמו שעושים בפסוקי דזמרה לפי שסמיכת גאולה לתפלה שחרית גדולה מתפלה עם הצבור (אבל בערבית תפלת הצבור גדולה מסמיכת גאולה לתפלה כמו שיתבאר בסי' רל"ו):


[אך בפשטות אי"ז גדול מתפילה בזמנה, מאחר וזהו סוכ"ס מצוה בפני עצמה וזהו זמנה].


ובסימן קכד סעיף ג: ש"ץ שנכנס לבית הכנסת ומצא צבור שהתפללו בלחש והוא צריך לעבור להם לפני התיבה לאלתר יורד לפני התיבה ומתפלל בקול רם לצבור וא"צ לחזור ולהתפלל בלחש לאחרים מוציא לעצמו לא כ"ש ואין בזה משום המשמיע קולו בתפלתו ה"ז מקטני אמנה כיון שעל ידי הדחק הוא עושה כן.


וכן אם הוא שעת הדחק שאי אפשר להתפלל בלחש תחלה כגון שירא שמא יעבור זמן התפלה ולא יוכל לגמור כל י"ח ברכות של חזרת התפלה תוך זמן התפלה יכול להתפלל מיד בקול רם והצבור מתפללין עמו מלה במלה בלחש עד לאחר האל הקדוש וטוב שיהיה אחד לכל הפחות שיענה אמן אחר ברכת הש"ץ אם יהיה לו שהות להתפלל אח"כ או שהתפלל כבר:


ובסימן קט סעיף ג: וכשהוא מוכרח להתחיל מיד ומתחיל עם הש"ץ כשיגיע עם ש"ץ לנקדישך או לנקדש כפי נוסח מדינות אלו יאמר עמו מלה במלה כל נוסח הקדושה כמו שהוא אומר שאף שאין היחיד אומר קדושה בתפלתו כשהוא אומר עם הש"ץ אינו נקרא יחיד וכן יאמר עמו מלה במלה כל נוסח ברכת האל הקדוש וברכת שומע תפלה כדי שיסיים הברכה עם הש"ץ ביחד ושוב א"צ לענות אמן כמו שהש"ץ א"צ שהצבור עונים אחריו ועניית הצבור היא ג"כ על ברכות של זה וגם יכוין שכשיגיע ש"ץ למודים יגיע גם הוא למודים או להטוב שמך כדי שישחה גם הוא עם הצבור במודים ואם יכול לגמור כל התפלה עד שיגיע ש"ץ לסיום שומע תפלה יכול להתפלל בפני עצמו אחר סיום האל הקדוש.


וכל זה כשמוכרח להתפלל מיד משום סמיכת גאולה לתפלה או מפני שהשעה עוברת אבל אם אינו מוכרח לא יתחיל עם הש"ץ ולומר עמו נוסח הקדושה לפי שלכתחלה צריך לשתוק ולשמוע נוסח הקדושה מפי הש"ץ ולענות אחריו קדוש וברוך וימלוך בלבד כמו שיתבאר בסי' קכ"ה:


[וראה שערי הלכה ומנהג חלק א', עמוד קמז].