נושא:

שבת

בשבת ביקשו מהמשרת הגוי להניח על הפלטה תבשיל שאינו מבושל לגמרי – האם היה מותר לאכול ממנו בשבת?

להמשיך בשבת בישול של דבר שכבר היה מבושל בחציו (מאכל בן-דרוסאי) לדעות מסוימות אסור מן התורה, וממילא אסור לומר לנכרי לעשות זאת אפילו במקום מצווה. אולם כיון שיש דעות שהמשך בישול של דבר שמבושל בחציו הוא מדרבנן, וממילא מותרת אמירה לנכרי במקום מצווה – הכלל ההלכתי הוא שבמקום מחלוקת בדיעבד אין קנס שלא להשתמש בתבשיל, ולכן התבשיל מותר באכילה גם בשבת.

מקורות

מגילה דף כ"ח ע"א.

שולחן ערוך או"ח סימן קנ"א ס"א.

משנה ברורה שם סק"א, סק"ב.

מגן אברהם שם סק"ג.

כף-החיים שם סק"ח.

בעל הטורים דברים כו, יט.

שו"ע הרב אורח חיים סימן קכ"ד ס"ו, וס"י. הובא בסידור לאחר תפילת שמו"ע שחרית.

אגרת הקודש כ"ד בסופה.