למה בבקשת סליחה של יום כיפור מגיעה אחרי ראש השנה לא קודם כל צריך לבקש סליחה ואחרי זה את כל הענין של ראש השנה?
למה בבקשת סליחה של יום כיפור מגיעה אחרי ראש השנה לא קודם כל צריך לבקש סליחה ואחרי זה את כל הענין של ראש השנה?
שלום וברכה
אולי אפשר לבאר זאת כך בדרך החסידות:
ראש השנה שהוא יום ברוא אדם הראשון עניינו קבלת המלכות של ה', וכפי שהאדם הראשון ביום בריאתו המליך את ה' למלך. זהו יצירת עצם הקשר שבין יהודי לקב"ה, על ידי ההכרה שהקב"ה הוא מלך העולם ומלך ישראל, וכפי שמוזכר בהרחבה בתפילות ראש השנה. זהו עניינה של תקיעת שופר, והבקשות בתפילה "מלוך על העולם כולו בכבודך".
אמנם בראש השנה ישנו גם הדין והמשפט על השנה החדשה, ולכן צריך לעשות את ההכנות בתשובה ותפילה וצדקה וכו', אבל מהותו של היום - זה עצם יצירת הקשר וקבלת מלכותו.
רק אחרי שקיבלנו על עצמנו את ה' כמלך, שייך לדון באופן שלם על העניינים הבלתי רצויים שהיו, לבקש עליהם סליחה, ולקבל את מחילות של ה' בכח יום הכיפורים, בו מתגלה הקשר העמוק של יהודי עם ה' המכפר על כל הפגמים.
כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה.
שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.
שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.
זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.
שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.
יסוד יוסף סוף פ"ב.
קב הישר פ"ב בסופו.
דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.
נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.
אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.
שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.
אתר האינטרנט “דעת – יהדות באור החסידות והקבלה” מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.