האם ניתן ליטול ידים מברז קבוע, ע"י שיערה ממנו ג' פעמים על ידיו, ובכל פעם יסגור ויפתח את הברז?
האם ניתן ליטול ידים מברז קבוע, ע"י שיערה ממנו ג' פעמים על ידיו, ובכל פעם יסגור ויפתח את הברז?
ברזים שלנו הקבועים בבית, אין ליטול מהם לידיים – אף אם יסגור ויפתח בכל שפיכה.
כתב בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן אורח חיים (סימן קנט סעיף יז): אבנים הקבועים בכותל שחקק בהן בית קיבול ותיקן להם ברזא, אין ליטול מהן לידים, שכיון שהם קבועים בכותל לעולם הרי הן ככותל, ואין שם כלי עליהן אף על פי שעשה להן בית קיבול, אבל אם חקק להן בית קיבול תחלה, ואח"כ חיברן בכותל, נוטלין מהן הואיל והיה עליהן שם כלי בתלוש, וכן כלי המחובר לקרקע נוטלין ממנו.
והוא שיש לו ברזא, ונוטל דרך ברזא שמסירה בכל שפיכה ושפיכה, שזו נקראת נטילה מכח נותן.
ובקצות השולחן (ל"ה ס"ק ט'): והברזות של מים הנקראים וואסר לייטונג… הברזא עצמה אינה כלי שתהא ראויה ליטול ממנה. [וכן הצינורות והמשאבות וכו' – הממשיכים כיום את המים, אינם כלי]. ובעיה"ק ירושלים ת"ו, התחילו מחדש להמשיך מים אל הבתים מהמעיין, ומעמידים על גג הבית חבית גדולה.. ולתוכה מתכנסים המים, וממנה באים להברזא. הרי זו ככיור, ואם החבית אינה נקובה, אזי כשר ליטול מהברזא, אם יסגור ויפתח כל שפיכה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.