האם מותר להחזיר סיר שהורידוהו מהפלטה בשבת?
האם מותר להחזיר סיר שהורידוהו מהפלטה בשבת?
אם האוכל שבו מבושל כל צורכו (ואם יש באוכל נוזל – הוא עדיין חם באופן שראוי לאוכלו מחמת חמימותו), המנהג להתיר להחזירו על גבי הפלטה בכל אופן. אך "טוב להחמיר" להחזירה רק אם היה דעתו להחזירה, ובעוד הסיר בידו, ולא פינה התבשיל לקדרה אחרת.
כתב בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן אורח חיים (סימן רנג סעיף יז): ואותן כירות שאין להן תוך וחלל אלא הן פשוטות ותוכן וגבן אחד מותר להחזיר להן. (סעיף יח) ואפילו על גבי הכירה אין היתר אלא כשכבר נתבשל המאכל כל צרכו אף על פי שהוא מצטמק ויפה לו… (סעיף יט) ואפילו אם יש בו מרק שיש בו משום בישול אם נצטנן לגמרי, מכל מקום כשלא נצטנן לגמרי .. יש להתיר .. להחזירו על גבי הכירה הגרופה או קטומה או שהוסקה בקש או גבבא [שאין חשש חיתוי], והקדרה עודה בידו, והיה דעתו להחזירה.
אבל המנהג להקל .. להחזיר .. גם לאחר שהסיר הקדרה מידו והניחה על גבי קרקע ושהתה שם הרבה, וגם לא היה דעתו בתחלה להחזירה, ואפילו פינה התבשיל לקדרה אחרת, ואין למחות בידם, לפי שיש אומרים שלא הצריכו חכמים שיהיה דעתו להחזירה ועודה בידו – אלא בשנטלה מהכירה מבעוד יום ובא להחזירה בשבת… [אך לא בנטלה משחשכה. אמנם] טוב להחמיר, לפי שרבו האומרים שאף לענין זה אין חילוק בין נטלה מבעוד יום לנטלה משחשכה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.