Ask The Rabbi

נושא:

קטניות וחומץ בפסח

שלום הרב, מה טעם ומקור המנהג בנוגע לקטניות בפסח? ומה הדין לגבי חומץ?

לגבי קטניות:


מנהג עתיק, בן למעלה מ-750 שנה, בקהילות אשכנז, להימנע בפסח מאכילת אורז וקטניות, וכן מוצרים המיוצרים מהם, מכיוון שעלולים לטעות ביניהם לבין מיני דגן. גם לאלו הנוהגים להתיר, יש להיזהר לקנות את הקטניות עם הכשר מהודר לפסח.


מהמינים הכלולים באיסור זה ומוצריהם: אורז, אפונה, חומוס, חילבה, חמניות, גרעינים שחורים (יש לשים לב, הגרעינים הקלויים במלח עלולים להיות חמץ גמור בשל תערובת קמח במלח), חרדל, כוסמת, כרכום, לוביה, סויה (שמן, מרגרינה, לציטין), עדשים, פול, פרג, פשתן, קימל, שומשום, שעועית, תירס (גלוקוזה, עמילן, פופקורן, קורנפלור).


בבוטנים נהגו רבים להקל. וכן, התירו פוסקים רבים שמן כותנה ושמן חריע, שגרגיריהם אינם נאכלים, ויש מחמירים.


אין אוסרים להשתמש בקטניות ובאורז למזון תינוקות, בכלים מיוחדים, או לצרכים שאינם לאכילה. מבוגר שיש לו בעיה רפואית מוטב לו להעדיף קטניות שאינן דומות לדגן, מאורז ודוחן הדומים לחמץ. בילדים (עד גיל שש-שבע) אין מנהג קטניות מלכתחילה ואין העדפה למין אחד על משנהו.


לגבי חומץ: 


יש כל מיני סוגי חומץ, ישנם כאלה שעשויים מקטניות, ויש כאלה חמץ גמור. ולכן כמובן שצריך לוודא שיהיה בהכשר מהודר לפסח, כל אחד לפי הקפדותיו.

מקורות

שדי חמד מערכת אבילות סימן ק"ח.


שם פאת השדה מערכת אבילות סימן ו'.


זוהר פ' וישלח דף קס"ח עמ' א'.


שו"ת מנחת אלעזר ח"ג סימן ס"ד.


יסוד יוסף סוף פ"ב.


קב הישר פ"ב בסופו.


דרכי נועם שו"ת ח"א סימן י"ח.


נטעי גבריאל הלכות אבילות ח"ב פרק צ"א.


אגרות קודש ח"ו עמ' שמח.


שו"ע יו"ד סימן שע"א ס"ה.