נושא:

ציצית תכלת

מה הדעה בחב"ד על לבישת ציצית עם תכלת, כי לכאורה אם התכלת הוא תכלת אמיתי מה שהיה בזמן המקדש – הרי מקיימים המצווה בשלמות, ואם זה לא התכלת האמיתי הרי זה לא יפסול את הציצית כי אפילו מי שצבע את הציצית שלו עם קלא אילן גם לא נפסל הציצית על ידי זה, מה נפשך או שמקיימים בזה מצוות תכלת, ואם לא, לא הפסדנו המצוה של ציצית הרגילה?

 


יש תשובה של הרבי הרש"ב שכתב להרדזינר רבי [מי שמצא את התכלת] ששלח לו את ספרו "פתיל תכלת" עם כל היסודות והראיות על מציאת התכלת ועל החיוב להשתמש בזה, הרבי הרש"ב לא התווכח על עצם מציאת התכלת [וגם אמר שכשהרבי הרש"ב היה בברלין היה באקווריום וגם וראה שם את החיה הזה]


הרבי הרש"ב פסק שלפי כתבי האר"י ז"ל ולפי מאמרי אדמו"ר הזקן בלקוטי תורה, יוצא שבזמן הגלות אין אנו יכולים לקיים מצוות תכלת בגלל שהמצווה הזאת היא גבוהה מאד ברוחניות הענינים, ועד ביאת המשיח לא יהיה לנו המצווה הזאת, והרבי הרש"ב נתן דוגמא לזה כמו מצוות תקיעת שופר ביום השבת, שחכמים פטרו אותנו עד בנין בית המקדש.


יש מכתב מהרבי שלא ללבוש אותם כי הרבי הרש"ב פסק שלא ללובשו.


[מספרים סיפור שהרב צבי הירש גורארי היה חתן של הרבי מרודזין בן הרבי מרודזין הראשון, ושאל את הרבי הרש"ב אם הוא כן יכול ללבוש תכלת, והרבי הרש"ב ענה לו שבבית כן ילבש, כי הרבי מרודזין הוא אדם גדול [כפ"ח]

מקורות