האם מותר ליתן בשבת דבר מאפה (כגון ביסקוויט) בכלי שני, בכדי לאוכלו לאחמ"כ?
האם מותר ליתן בשבת דבר מאפה (כגון ביסקוויט) בכלי שני, בכדי לאוכלו לאחמ"כ?
המנהג ליזהר לכתחילה שלא ליתן דבר מאפה אף בכלי שני כל זמן שהיד סולדת בו (כ-45 מעלות). אמנם אם כבר נתן יש להתיר לאוכלו אף אם נתנו בכלי ראשון.
שולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שיח סעיף יב): יש מי שאומר שאע"פ שאין בישול אחר בישול בדבר יבש, מכל מקום יש בישול אחר אפייה או צלייה, שהאפוי או הצלוי אם נתנו אפילו בעודו רותח בתוך כלי ראשון שהיד סולדת בו חייב, ולפ"ז גם בכלי שני יש להחמיר מדברי סופרים כמו שנתבאר למעלה, ולכן צריך ליזהר שלא ליתן פת אפוייה אפילו בקערה שהיא כלי שני כל זמן שהיד סולדת בו.
ויש מי שמסתפק וחושש מחיוב חטאת גם בכלי שני שהיד סולדת בו, מפני שיש דברים רכים שמתבשלים גם בכלי שני ואין אנו בקיאין בהן, ושמא גם הלחם נקרא רך לענין זה ומתבשל גם בכלי שני שהיד סולדת בו, וכן יש להסתפק ספק זה גם בשאר דברים, ויש להחמיר בכולן – לבד מבתבלין שהתירו חכמים בפירוש ליתנם בכלי שני, וכן מים ושמן כמו שיתבאר, והוא הדין לשאר משקין, ואפילו בבשר צלוי יש להחמיר, כיון שיש בישול אחר צליה, אבל במבושל אין להחמיר כלל אפילו בכלי ראשון, שלדברי הכל אין בישול אחר בישול בדבר יבש.
אבל יש מתירין באפוי וצלוי אפילו צוננים ליתנם אפילו בתוך כלי ראשון רותח, מפני שאין בישול אפילו אחר אפייה וצלייה.
ונהגו ליזהר לכתחלה כסברא הראשונה, שלא ליתן פת אפילו בכלי שני כל זמן שהיד סולדת בו, אבל בדיעבד יש להתיר אפילו בכלי ראשון כסברא האחרונה.
ובפסקי תשובות (שם הערה 350) הביא, שאם יכול להחזיק אצבעו במשקה במשך כדקה רשאי להקל בזה, ששוב לא הוי בגדר 'יד סולדת בו'. (וציין למש"כ בסי' רנ"ג אות א').
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.