נושא:

ויעקב הלך לדרכו

מה משמעות הביטוי ויעקב הלך לדרכו שאומרים בסיום החגים, ומה מקורו של ביטוי זה? תודה רבה

אחרי שמחת תורה מתחיל הזמן של "ויעקב הלך לדרכו". – פתגם זה אמר הצמח צדק אודות שמחת תורה, והרבי הריי"ץ אמר זאת אודות שבת בראשית, שלאחרי שבת בראשית מתחיל "ויעקב הלך לדרכו".


בשיחת ליל שמחת תורה תשכ"ב אמר הרבי כך:


זה הפירוש החסידי לפסוק "ויעקב הלך לדרכו", יעקב – כל יהודי, אחרי אלול, ימי הסליחות, ראש השנה, עשי"ת (עשרת ימי תשובה), יום כיפור, סוכות ושמחת תורה. שכל יהודי היה סמוך לאביו שבשמים בימים טובים ובמועדים, כעת הוא צריך "לרדת" לענייני העולם הזה לחרוש בעת חרישה ולזרוע בעת זריעה וכדומה, עלול הוא לחשוש מירידה, מריחוק מהרגשה של רצון "להישאר בתשרי". 


לכן אומרים ומכריזים "ויעקב הלך לדרכו": שמע "יענקלה" (כל יהודי ויהודיה), אתה לא עוזב את תשרי ותשרי לא עוזב אותך כי אצלך בתרמיל – בפעקאלע שמו "תמצית" של קבלת מלכות שמים מראש השנה, תשובה מיום כיפור ושמחה מסוכות ושמחת תורה. וכל השנה תוכל לשאוב כוחות ו"לחיות" עם התמצית הזאת. בנוסף עליך לזכור שזה תכלית בריאת האדם להיות לו יתברך "דירה" בעולם התחתון שזה נעשה דווקא על ידי עבודתו של יהודי בעולם הזה הגשמי. 


חודש תשרי נותן לנו כוח לכל השנה לזכור את התכלית אך הוא לבדו לא מספיק וכאשר יהודי הולך לבטח דרכו אחרי תשרי (ועם תשרי כאמור) אז מתקיימת בו הברכה שנאמרה ליעקב "והיה זרעך כעפר הארץ ופרצת ימה וקדמה וצפונה ונגבה ונברכו בך כל משפחות האדמה ובזרעך". "והנה אנוכי עמך ושמרתיך בכל אשר תלך". 

מקורות