נושא: שבת

ראיית דירות בשבת

האם מותר ללכת לראות דירה לצורך שכירות – בשבת?

אם הולך לבדוק דירה בכדי לשוכרה – אסור הדבר. אך אם הולך לבדוק רק באיזה מיקום כדאי לשכור, או היכן ישנם דירות באזור העומדות להשכרה (שיש עליהן שלטים "להשכרה"), ואינו ניכר שהולך לשם זה, אלא לטייל להנאתו – מותר הדבר.

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן שו סעיף א): וכבדתו מעשות דרכיך ממצוא חפצך ודבר דבר, ממצוא חפצך דרשו חכמים חפציך אסורים לבקשם בשבת אפילו בדבר שאינו עושה בו שום מלאכה לא של תורה ולא שבות מדברי סופרים, אלא שעושה איזה מעשה המותר אפילו הליכה בלבדה, ומעשה זה או הילוך זה הוא בשביל כדי לעשות אחר השבת איזה דבר שאסור לעשותו בשבת בין מן התורה בין מדברי סופרים, שנמצא מזמין עצמו בשבת בפועל ממש – לא בהרהור לבד – לדבר האסור בשבת, כגון שמהלך בשדהו לראות מה היא צריכה אחר השבת מעידור וניכוש וכיוצא בהם מדברים האסורים בשבת, או שהולך לפתח המדינה ויושב שם עד שתחשך כדי למהר לצאת בלילה למרחץ שחוץ לעיר, שהרי הילוך זה הוא בשביל חפצים האסורים בשבת.


וממשיך בסעיף ב: במה דברים אמורים כשניכר הדבר שמתכוין לחפצים האסורים, כגון זה שהולך בשדהו שמה מבקש שם אם לא לראות מה היא צריכה, וכן ההולך על פתח המדינה ניכר הדבר שמתכוין כדי להתקרב במרחץ הסמוך למדינה, שכן היה בימיהם שהמרחצאות היו סמוכים לפתח המדינה, וכן אם מטייל בעיר כדי למצוא סוס או ספינה או קרון לשכרם אחר השבת לצאת בהם לדרך, והוא בענין שניכר הדבר שמתכוין לכך.


אבל אם הוא בענין שאין הדבר ניכר שמתכוין לחפצים האסורים – אלא לחפצים המותרים, הרי זה מותר, לפיכך מותר להלך חוץ לעיר תוך התחום ולהתעכב שם עד שתחשך כדי לתלוש פירות ועשבים מגינתו וחורבתו שבתוך התחום ולהביאם לביתו, שאין הדבר ניכר שהולך לשם בשביל תלישת הפירות, כי הרואה יאמר שמא מחמת טרדת עיונו בלמודו נמשך והלך עד כה אם הוא תלמיד חכם, ואם הוא עם הארץ יאמר עליו שמא חמורו נאבד לו ומהלך לבקשו ונמשך בבקשתו עד שהגיע למקום הפירות, ואז נמלך להחשיך עליהם לתלשם ולהביאם לביתו בלילה, אבל הילוכו לא היה בשביל התלישה האסורה בשבת, אלא בשביל הבאת החמור המותרת בשבת וכן כל כיוצא בזה.


ובקצות השולחן (סימן ק"א סק"ט): נתפרץ הדבר בין המון העם שקודם המשך דירות שהוא פעם א' בשנה באה"ק עפ"י חק המלכות, מבקרים בשבת את הבתים שעומדים להשכיר, וכיון שנכנסים לתוך הבתים והשכן הקודם גר עדיין בבית, ורואה שבאו בשבת כדי לראות אם לשכור הדירה, הרי זה אסור משום ממצוא חפצך, וגרע טפי מהמטייל למצוא סוס, דהתם אפשר ששום אדם לא יראה אותו בשעה זו, אבל הכא הרי השכן הגר בהבית בודאי יראה אותו.


אבל כשמטייל בשוק לראות הבתים שתלוי עליהם תיבות "להשכיר" כדי לידע באיזה מקום יקנה דירה להשכיר, ואינו ניכר לאנשים אחרים שמטייל לשם זה מותר.