נושא: כשרות

שימוש בכלי בשר לחלב

האם מותר לכתחילה להשתמש בכלי בשרי, לצורך הגשת דברי מאפה חלביים 'קרים'?

המנהג לכתחילה שלא להשתמש אפילו ב'קר', שמא ישתמש בהן ב'חם'. אמנם בשעת הדחק – כאשר אין לו כלי אחר, ומדובר במאכל 'קר', מותר.


(אמנם יזהר לשטוף הכלי היטב עם חומרי ניקוי לאחר גמר השימוש בו, וכמו"כ יזהר, שאם המאכל לח, לא יתנו בכלי הבשר יותר מ-24 שעות, מחשש 'כבוש כמבושל', אלא ישטוף הכלי היטב משיירי המאכל – מיד לאחר הארוחה).

מקורות

בשולחן ערוך יורה דעה הלכות הכשר וטבילת כלים (סימן קכא סעיף ה): אם הגעיל כלי הצריך ליבון, אסור להשתמש בו בחמין אפילו שלא על ידי האש. הגה: אבל מותר להשתמש בו  צונן, אפילו לכתחלה, ע"י הדחה ושפשוף היטב. וכ"ש בכלי שצריך הגעלה. ודוקא בדרך עראי, כגון שהוא בבית העובד כוכבים או בדיעבד, אבל אם רוצה להשתמש בו בקבע, יש מחמירים ואומרים דאפילו להשתמש בו צונן צריך הגעלה או ליבון, גזירה שמא ישתמש בו חמין (מרדכי ורוקח). והכי נוהגין.


ואפילו כלים שתשמישן בצונן, אם יש לחוש שחממו בו יין, כגון כלי כסף, נוהגין להגעיל, ואין לשנות (ארוך בשם ראבי"ה). ואפילו תיבות ושלחנות הנקחים מן העובד כוכבים, נוהגין להגעיל שמא נשפכו עליהם חמין. ודוקא לכתחלה, אבל בדיעבד אין לחוש לכל זה (שם). וכלי חרס שנשתמשו בו בצונן, מאחר דאי אפשר בהגעלה, מיקרי דיעבד וסגי ליה במריקה ושטיפה היטב (שם), ומותר ליתן בו אח"כ אפילו דברים חריפים כחומץ וכיוצא בו, וכ"ש דברים קשים כתבלין וכיוצא בהן. ועיין לעיל סימן צ"א.