נושא: שבת

שאלה: האם מותר ללבוש חולצה שיש בה כפתורי רזרבה, במקום שאין עירוב?

שאלה: האם מותר ללבוש חולצה שיש בה כפתורי רזרבה, במקום שאין עירוב?

אם מדובר בכפתורים פשוטים ומצויים, שבנקל להשיגם במקרה שיפלו, מותר. אך אם מדובר בכפתורים מיוחדים ונדירים שאינם מצויים, נראה שיש להחמיר להוציאם מן הבגד ולשומרם בפני עצמם.


 

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שא סעיף כג): וכל זה בתכשיט שהוא דבר המותר לצאת בו ואין צריך שיהיה מחובר לכסות אלא משום גזירה שמא יפסק ויפול, אבל אם חיבר לכסותו דבר שאינו עשוי לתכשיט אלא להשתמש בו שהוא דבר האסור לצאת בו, אין חיבורו לכסות מתירו לצאת בו, והרי הוא כתלוש ומופסק מהכסות דכיון שהוא עשוי להשתמש בפני עצמו, ואינו משמש כלום לאותו מלבוש, שהוא אינו בטל לגבי אותו מלבוש אף על פי שהמלבוש חשוב הרבה ממנו כמ"ש למעלה.


במה דברים אמורים כשדבר זה שחיברו לכסות הוא חשוב קצת נגד הכסות, אבל אם אינו חשוב כלל נגד חשיבות הכסות, כגון מטפחת שמקנחין בו את האף (שקורין פאצילי"ש), הרי היא בטילה לגבי הכסות אם היא תפורה לו בב' תכיפות, שב' תכיפות חשובין חיבור לענין כלאים (ולענין שבת עיין סי' ש"מ), אבל אם היא תפורה לחגורה אסור לצאת בו שנגד החגורה היא חשובה ואינה בטלה אליה, ואין צריך לומר אם קשורה שם אפילו בקשר של קיימא.


ובשו"ת יביע אומר (חלק ז אורח חיים סימן לז) כתב: ובאמת שבנ"ד שהכפתורים קבועים במקומם, וגם אינם נחשבים כדבר חשוב לגבי המעיל, שאנו צריכים לדון בכל דבר לפי ערך חשיבות הבגד, וכמ"ש בשו"ע הגר"ז (סימן שא סעיף כג)… ולפי"ז הדבר פשוט שהכפתורים הרזרבים בטלים לגבי המעיל, ומותר לצאת במעיל זה ללא פקפוק כלל.


[אמנם מלשון רבינו "במה דברים אמורים כשדבר זה שחיברו לכסות הוא חשוב קצת נגד הכסות, אבל אם אינו חשוב כלל – נגד חשיבות הכסות, כגון מטפחת שמקנחין בו את האף", נראה לחלק בין כפתור מצוי ורגיל, שאינו חשוב כלל לגבי הבגד ובטל אליו, ומותר לצאת בו, לגבי כפתור מיוחד שאינו רגיל ומצוי, (וכגון כפתור של מעיל מיוחד המשונה בצורתו וצבעו, וכן של בגדי מותגים שהכפתור מותאם למותג זה דוקא, ושם המותג על הכפתור), שאם יפול יקשה להשיג כפתור אחר במקומו, נראה שיש להחמיר, מאחר ויש לו עכ"פ "קצת חשיבות" לגבי בגד זה, מאחר והוא נצרך לשלימות בגד זה לאורך זמן, ועצע"ק. (ואולי אפשר להקל במקרה שמדובר בחברה ממותגת, שאם יחסר לו כפתור יוכל לבקש משירות הלקוחות שישלחו לו אחר, וכפי שמצוי בכגון דא].