נושא: כללי

ריבית בפריטת צקים.

האם מותר לפרוט צ'קים מאוחרים בסכום גדול יותר ממה שמשלמים עבור צ'קים שכבר הגיע זמן הפירעון שלהם (צ'קים מזומנים), או שישנו חשש ריבית (ומדובר שעשו 'היתר עסקא')?

אם לוקחים עמלה נוספת על איחור זמן הצ'ק, אין לעשות כן. (אך אם גובים עמלה רגילה כמו על צ'ק מזומן, מותר).

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב יורה דעה הלכות ריבית והלכות עיסקא (הלכה א): מאוד מאוד צריך ליזהר באיסור ריבית בין מלוה לעני בין מלוה לעשיר, שכמה לאוין ואזהרות הזהיר הכתוב אפילו על הלוה, מה שאין כן בשאר דיני ממונות שאם אדם רוצה להניח לגוזלו רשאי וברבית מפני חומר העון הזהיר גם הלוה, שנאמר לא תשיך לאחיך כלומר לא תתן נשך לאחיך נשך כסף נשך אוכל נשך כל דבר אשר ישך, אפילו עצים ואבנים, בין שהרבית היא ממין ההלואה, בין שהיא דבר אחר, ואפילו אין בה שוה פרוטה.


ובהלכה ב: וכל המלוה ברבית כאלו כופר באלהי ישראל וביציאת מצרים ואינו קם בתחיית המתים, ואף בעולם הזה נכסיו מתמוטטים וכלים.


ובהלכה ד: וכללו של רבית הוא כל שנוטל מחבירו איזה שכר בעד המתנת החוב שהוא חייב לו, אם הוא נוטל בעד המתנת החוב בלבד  – שלא על ידי מקח וממכר הרי זו רבית של תורה


[ועל כן בנידון דידן, מאחר ולוקח בפריטת צ'ק מאוחר עמלה נוספת מאשר על צ'ק מזומן, נמצא שכל העמלה הנוספת היא על שכר המתנת המעות, והרי זה ריבית גמורה מהתורה. ואף שישנו 'היתר עסקא', הרי הם מפוקפקים, ואין כדי לסמוך עליהם בנידון דידן].