קידוש לבנה

האם מותר לקדש לבנה לאחר עלות השחר כשעדיין חושך והיא נראית בטוב?

בשלחן ערוך פסק הרמ"א, "ואין לקדש החודש אלא בלילה בעת שהלבנה זורחת ונהנין מאורה". בשבלי הלקט נימק בטעם מה שיש לקדש דווקא בלילה, כיון דשרגא בטיהרא מאי מהניא – מדברים אלו ניתן ללמוד שאם עדיין נהנה לאורה יכול לקדשה ומעת שיש אור היום בוודאי שלא יברכנה אז. ניתן לסמוך על זה רק באופן שעומדים בסמוך לסוף זמן קידוש לבנה או שמסופקים (מחמת מזג האוויר) אם יצליחו לראות שוב את הלבנה עד סוף זמן קידושה.

מקורות

או"ח סי' תכו ס"א. שבלי הלקט סי' קסז. שו"ת התעוררות תשובה או"ח א סי' קצט. שו"ת יביע אומר ה או"ח סי' לו. אחוזת שדה סי' תכו עמ' קיא.