נושא: תפילה

צירוף קטן למנין

במקום שאין עשירי למנין, האם ניתן לצרף קטן למנין עשרה?

מעיקר הדין אין לצרף קטן למנין עשרה (אפילו אם חומש או ס"ת בידו), אף שעי"כ לא יכולו לומר דברים שבקדושה. אמנם המקילים בכך יש להם על מי לסמוך – ואין למחות בהן (אמנם צריך שיהיה קטן מגיל 6 ומעלה היודע למי מתפללים).

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן נה סעיף ה): יש מתירין לומר דבר שבקדושה בט' וצירוף עבד או אשה או קטן, לפי שעל כל עשרה בני ברית השכינה שורה, אלא שאינו כבוד שמים לומר דבר שבקדושה בפחות מט' בני מצות, שט' נראים כעשרה, ובלבד שיהיה הקטן יותר מבן ו' שנה, ויודע למי מתפללין, שפחות מבן שש אף על פי שיודע, אין דעתו כלום, שהרי לא הגיע לעונת הפעוטות, והרי הוא כמו שאינו בן דעת.


ויש אומרים שאין אשה ועבד או קטן מצטרפים בשום ענין, אלא צריך שיהו כל עשרה זכרים בני חורין גדולים שהביאו ב' שערות, ובפחות מכן אין השכינה שורה, ואין אומרים דבר שבקדושה. ואפילו ע"י ספר תורה שביד הקטן אין לצרפו, וכן עיקר.


(ומסיים): ואעפ"כ אין למחות באותן שנוהגין להקל בשעת הדחק לצרפו ע"י חומש שבידו או אפילו בלא חומש, כיון שיש להם על מי שיסמכו, ומכל מקום לא יאמרו אלא ברכו וקדיש שהוא חיוב, אבל לא קדיש שאחר עלינו שאינו אלא מנהג.