אני אבל, ומתפלל לפני התיבה כל השנה, וגם משתדל לעלות בתורה בכל הזדמנות שאני יכול, מה הדין לגבי הצומות, שאני בדרך כלל לא מצליח לצום בגלל בריאותי, האם אני יכול לקבל עליה לתורה על אף שאני לא צם?
אני אבל, ומתפלל לפני התיבה כל השנה, וגם משתדל לעלות בתורה בכל הזדמנות שאני יכול, מה הדין לגבי הצומות, שאני בדרך כלל לא מצליח לצום בגלל בריאותי, האם אני יכול לקבל עליה לתורה על אף שאני לא צם?
א. אדם שלא צם אינו יכול אף להיות חזן בצום, מכיוון שאינו יכול לומר בנוסח התפילה בברכת עננו "ביום צום תעניתנו" ולהוציא בכך את הציבור.
וכן כתב בשולחן ערוך "בתענית ציבור, שליח ציבור שאינו מתענה, לא יתפלל".
ובסעיף הבא שם אומר שגם אינו יכול לעלות לתורה.
המגן אברהם אומר שרק במנחה אינו יכול לקבל עליה, שאז היא קריאה מיוחדת עבור הצום, והוא הרי אינו צם, אבל שחרית – במידה והתענית חלה ביום שני וחמישי שיש גם חיוב קריאה למי שאינו צם – מותר לו לעלות לתורה.
הדברים אמורים גם לגבי כהן שאינו צם, שיש לו לצאת החוצה ולא לקבל עליה.
ב. בעל קורא שאינו צם, כתבו האחרונים שאינו יכול להוציא אחרים בקריאה של הצום, שהרי זה דבר שהוא עצמו אינו מחוייב בו שהרי אינו צם, אפילו אם בעקבות כך יקרא אחר שאינו יודע הטעמים.
ג. האפשרות לכל הנזכרים לעיל, לקבל עליה ולעלות חזן, אם יאכלו בכל פעם פחות משיעור אכילה ובהפסקות של שש או שבע דקות.
שולחן ערוך סימן תקסו, סעיף קטן ה.
שו"ת צמח צדק, הלכות תשעה באב.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.