נושא: שבת

מכשיר הקלטה בשבת

האם ניתן להפעיל מערב שבת מכשיר הקלטה, שימשיך להקליט במשך כל השבת?

אם ניכר במכשיר ההקלטה שפועל ומקליט בשבת ע"י הדלקת נורה או השמעת קול מידי פעם, אזי אסור הדבר. יתירה מזו אם תתפרסם לאחמ"כ ההקלטה ויוודע שהוקלטה בשבת ושייך הדבר לישראל, ג"כ אסור הדבר.


אמנם במקום שלא ניכר הדבר כלל וכלל שהמכשיר פועל בשבת, ואף לא יוודע הדבר שהקלטה זו שייכת ונעשית ע"י יהודי מותר (ובמקום הפסד מרובה מותר גם אם משמיע קול, ובדיעבד מותר גם בהפסד שאינו מרובה).

מקורות

כתב בשולחן ערוך אדמו"ר הזקן אורח חיים (סימן רנב סעיף טו): "מותר ליתן חטים לתוך רחיים של מים סמוך לחשכה והם נטחנות כל השבת כולה ואף על פי שהרחיים הן של ישראל ואין חוששין להשמעת קול הרחיים בשבת שלא יאמרו רחיים של פלוני טוחנות בשבת, לפי שהכל יודעים שהרחיים טוחנות מעצמן, ולא יבאו לחשדו שבשבת נתן החטים לרחיים.


ויש חולקים על זה ואוסרין ברחיים ובכל מקום שיש השמעת קול כשהמלאכה נעשית מאליה בשבת, מפני שהוא זלזול שבת שיאמרו שבשבת התחיל המלאכה.. [וא"כ הוא הדין אם יודע לאחר השבת שמוצר פלוני נעשה בשבת (אם ניכר עליו וכיוצ"ב) – שאסור, שמא יחשדו בו שעשה המלאכה בשבת].


ולענין הלכה במקום שאין שם מנהג יש להחמיר כסברא האחרונה, אלא אם כן יש שם הפסד שאז יש לסמוך על סברא הראשונה".


ובקונטרס אחרון (ס"ק יג) כתב: מלשון רמ"א שכתב כמו שנתבאר בסי' רמ"ד משמע שצריך הפסד מרובה כי התם.. ולדעת המג"א .. י"ל דלא בעינן הפסד מרובה, וצ"ע. [ונראה שלכתחילה יש להחמיר עד שיהיה הפסד מרובה, ובדיעבד או בעת הצורך גם באינו מרובה].