נושא: כללי

יחס היהדות לצמחונות

מה היחס של היהדות לצמחונים או טבעונים?

מאחר וישנה תועלת בריאותית רבה באכילת ביצים, דגים, ובמיוחד בשר, אין איסור לאכול בשר, ואדרבא, זה נועד בשביל האדם, ועל פי הפנימיות, החסידות והקבלה, על ידי זה שימוש לעבודת ה' מכח המאכל, מעלים את הניצוצות האלוקיים הנמצאים במאכל, ומעלים אותו למקום גבוה יותר. 


התורה מלמדת אותנו שכל הבריאה נבראה בשביל האדם. לכן לאחר המבול הותר לבני-נח לאכול את בשר בעלי-החיים – בהגבלות מסויימות – ובפרט לעם-ישראל – בהגבלות רבות נוספות.


ביחד עם זה "לימדה תורה דרך-ארץ" שלא יאכל אדם בשר תמיד, אלא בהזדמנויות מיוחדות, כגון שבתות וחגים, או אם הוא זקוק לכך לחיזוק גופו. ויאכל במינון הנכון ובמידה הנכונה.


ישנם יחידי סגולה שנהגו להימנע מאכילת בשר או דברים מן החי, כהתנזרות מתאוות-העולם, אבל על רוב עם ישראל – מוטל להעלות גם את בעלי-החיים לקדושה במידה ובצורה הנכונה על-פי התורה.


מי שמטעמי בריאות נמנע מאכילת בשר – אין בזה בעיה. מי שלא נהנה מאכילת בשר, אין עליו חובה לענג את השבת והחג בבשר דוקא, ויכול לאכול מאכלים אחרים. 


יש כמובן לדאוג לאכול רק מכשריות מהודורות, ובאופן שממעטים בצער בעלי חיים ככל האפשר. (השחיטה עצמה אינה בסתירה לצער בעלי חיים, מאחר שזו הדרך שהתורה התירה, ונעשית באופן הכי פחות צער לבעלי החיים).


כדאי לציין, שעל אף הנ"ל, ישנה מעלה שאנשים לא אוכלים בשר, במידה ואינם מקפידים על כשרות בשלימות, הרי בזכות הימנעות מאכילת בשר נכשלים פחות במאכלים לא כשרים.

מקורות