נושא: כללי

חובת נשים בשמיעת פרשת 'זכור'

האם נשים חייבות לשמוע פרשת 'זכור' או לא?

הדבר תלוי במנהג המקום. ובפועל המנהג הוא שבאות הנשים לבית הכנסת לשמוע קריאת פרשת זכור. (אמנם מי שטורח עליה לבוא וכיוצ"ב, יש לה על מי לסמוך).

מקורות

נחלקו הפוסקים האם זכירת עמלק היא מדאורייתא (ראה בשו"ע סימן תרפ"ה ס"ז). ואף אם כן, האם נשים בכלל הציווי. (ראה בחינוך מצווה תרג. ובמנחת חינוך שם. ובארוכה בשו"ת המובאים להלן. אמנם כאן נציין רק מסקנת דבריהם).


ולמעשה לענין קריאת פרשת זכור לנשים פסק בשו"ת תורת חסד (אורח חיים סימן לז): אין מהראוי להחמיר בזה ולהצריכן לשמוע קריאת התורה של פ' זכור בציבור. כי היא חומרא דאתי לידי קולא. שאין זה דרך ישר כלל שיבואו הנשים על האנשים לבהכ"נ דאנשים לשמוע קריאת פ' זכור בשבת זו… ומעולם לא ראינו ולא שמענו מי שהצריך את הנשים לשמוע הקריאה בס"ת בציבור פ' זכור, ואף שמעלתו שמועה שמע על גדול אחד שהיה מצריך ומהדר שישמעו הנשים פ' זכור בשעה שקוראים בס"ת. מי יודע אם נאמנה שמועתו. ואף אם יתבררו כי כנים הדברים. דעת יחידאה היא. ואין לבטל עי"ז מנהגי ישראל. ועצתי אמונה שמעלתו ישבות מריב בזה. והנח להם לישראל מנהגם תמיד כדת וכהלכה. אשרי העם שלו ככה. ומה' ישא ברכה.


וחלק עליו בשו"ת מנחת אלעזר (חלק ב סימן א) וז"ל: ואגב ארשום מה שראיתי מדי עברי בשו"ת תורת חסד בענין זה דברים שלא הבנתי לע"ד. מ"ש שאין מהראוי להחמיר כדעת הרב השואל שהנשים מחוייבות ג"כ לשמוע קריאת פ' זכור. כי אין זה דרך ישר כלל שיבואו הנשים על האנשים לביהכ"נ דאנשים לשמוע קריאת פ' זכור בשבת זו וכן אין לטלטל הס"ת לתוך העזרת נשים ולהשמיעם שם וכו' עכ"ל. ולא ידעתי מנ"ל לומר כן, דאם החיוב לשמוע נשים ג"כ קריאת פ' זו אז המה מחוייבות לבא דוקא לביהכ"נ של אנשים או להביא הס"ת לעזרת נשים שלהם הלא במקרא מגילה בודאי המה מחוייבות לכ"ע ואעפי"כ יוצאים בשמיעתם בעזרת נשים מה שקוראין בביהכ"נ על הבימה, ושומעים גם המה שם בעזרת נשים. ויוצאים י"ח כמנהג בכל תפוצות ישראל.