האם יכול אדם להשלים לזימון יותר מפעם אחת?
האם יכול אדם להשלים לזימון יותר מפעם אחת?
יחיד שענה באמצע אכילתו לב' שרצו לזמן, ואח"כ המשיך לאכול בקביעות עם שאר חבריו, ואכל עמם עוד כזית (לפחות), יכול להפסיק ולזמן שוב עמם.
כתב בשולחן ערוך אדה"ז אורח חיים (סימן ר סעיף ב): אבל שנים אינן חייבים להפסיק לאחד, לפיכך אין חיוב זימון חל עליהם כלל עד שיתרצו להפסיק לאחד ולברך, ואם לא רצו להפסיק וזימן הוא עליהם ולא ענו אחריו, או שלא שמעו עד הזן את הכל, לא עשה כלום, ולא יצא ידי זימון, לפיכך אף הוא אינו רשאי לברך עד שיגמרו השנים סעודתם ויזמן עליהם, שהרי כבר נתחייב בזימון מתחלת הסעודה אם התחילו שלשתם יחד כמ"ש בסימן קצ"ג.
ואם נתרצו להפסיק לו וזימן עליהם, ואח"כ בא אחד מן השוק וקבע עמהם, וגמרו סעודתם עמו, אינן חוזרין ומזמנין שכבר פרח מהם זימון כשזימנו פעם ראשונה, אבל אחד המפסיק לשנים, ואח"כ באו ב' מן השוק וקבעו אצלו וגמר סעודתו עמהם, חוזר ומזמן עמהם, שהוא נעשה טפל לב' אלו שלא זימנו עדיין כמו שנתבאר בסי' קצ"ג, והוא הדין פעם ב' וג' או יותר, יכול להפסיק ולזמן עם כל שנים שבאו וקבעו אצלו ואכל עמהם כזית.
וה"ה אם היו ט' קבועים יחד מתחילה, והפסיק אחד לב' מהם, יכול אחד לחזור ולהפסיק לב' אחרים מהם, ולחזור ולהפסיק לב', אבל ב' האחרונים פרח זימון מהם כשזימנו הראשונים ולא נשאר זימון בחבורה אם לא שאכלו עוד אחר זימון הראשונים, כמ"ש שם בסי' קצ"ג ושם נתבארו כל פרטי דיני פרח זימון.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.