השותה יין לאחר הקידוש – בסעודת שבת, האם צריך לברך שוב?
השותה יין לאחר הקידוש – בסעודת שבת, האם צריך לברך שוב?
המקדש על היין לפני הסעודה, הרי הוא פוטר את היין שישתה בתוך סעודתו, ואין צריך לברך שוב.
כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן רעב סעיף יד): אין צריך לברך על היין שבתוך הסעודה לפי שנפטר בברכת בורא פרי הגפן שבקידוש (עיין סי' קע"ד).
ובסימן קעד (סעיף ה) כתב: יין קידוש הואיל והוא שייך לסעודה שאין קידוש אלא במקום סעודה, פוטר היין שבתוך הסעודה לדברי הכל, אפילו קידש קודם שקבע עצמו לסעודה, אף על פי שיין זה אינו לשתיה אלא למצוה, וכל שכן יין שלפני הסעודה בחול שהוא לשתיה שפוטר היין שבתוך הסעודה, אפילו אם בירך עליו קודם שקבע עצמו לסעודה.
(והוא שבירך במקום סעודה, דהיינו באותו חדר שסועד בו, אבל מחדר לחדר צריך לחזור ולברך, אלא א"כ שתה כשיעור שנתחייב לברך ברכה אחת מעין ג' ולא בירך, שאז יש אומרים שא"צ לחזור ולברך, ויש לסמוך על דבריהם בדיעבד כמו שיתבאר בסי' קע"ח. ואפילו באותו חדר, אם יצא ממנו בינתיים וחזר, הרי דינו כמחדר לחדר כמו שיתבאר שם).
במה דברים אמורים בסתם, אבל אם היה בדעתו בפירוש כשבירך על היין בחדר זה, לפטור בברכה זו את היין שבתוך הסעודה שיסעוד בחדר אחר, פוטר אפילו לכתחלה אם שני החדרים הם בבית אחד כמו שיתבאר שם.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.