נושא: כללי

הליכת אבל לווארט

האם מותר לאבל על אביו בתוך שנתו, ללכת ל"ווארט" של אחיין?

אם ישנה סעודה עם נטילת ידים, ומכ"ש עם תזמורת כו', אסור להשתתף בזה. ואם ישנו רק כיבוד קל וכיוצ"ב, ללא תזמורת – מותר.

מקורות

כתב בשולחן ערוך יורה דעה הלכות אבילות (סימן שצא סעיף ב): על כל מתים נכנס לבית המשתה לאחר שלשים יום; על אביו ועל אמו, לאחר י"ב חדש…


ומיהו שמחת מריעות שהיה חייב לפרוע אותה מיד, מותר לעשותה מיד אחר שבעה. אבל אם אינו חייב לפרעה, אסור ליכנס לה עד ל'. ועל אביו ועל אמו, אף על פי שחייב לפרעה, אסור עד לאחר י"ב חדש.


הגה: ובחבורת מצוה, כגון שמשיא יתום ויתומה לשם שמים, ואם לא יאכל שם יתבטל המעשה, מותר לאחר ל', אבל תוך ל' אסור לכל סעודת מצוה שבעולם (טור בשם הראב"ד). אבל סעודת מצוה דלית ביה שמחה, מותר ליכנס בה, כגון פדיון הבן או סעודת ברית מילה, ומותר לאכול שם אפילו תוך שבעה, ובלבד שלא יצא מפתח ביתו.


ויש אוסרין בסעודת ברית מילה (מרדכי). והמנהג שלא לאכול בשום סעודה בעולם כל י"ב חדש, אם הוא חוץ לביתו, ובתוך הבית מקילין שאוכל בביתו בסעודת ברית מילה, וכ"ש בשאר סעודות שאין בהם שמחה. אבל בסעודת נישואין יש להחמיר, כן נראה לי.


[ולפי"ז בזמנינו שאין בווארט גדר של סעודת מצווה, כי אין עושין כיום אירוסים לפני החופה, וכמו"כ אין כותבים 'תנאים', ואף קניין אין עושים, (שכבר עשו ב'לחיים'), א"כ אם ישנו סעודה עם נטילת ידים, ומכ"ש עם תזמורת כו', אסור להשתתף בזה, שהרי זה בכלל 'סעודת מרעים', ואם ישנו רק כיבוד קל, וכיוצ"ב, שרי].