נושא: כשרות

הכשרים שונים – התרת נדרים

האם יש הבדלים בין הכשרים שונים, ואם אני הייתי מהדר לאכול הכשר אחד, האם מותר לי להחליף לאכול הכשר מהודר אחר שהמוצרים בהכשרו זולים הרבה יותר?

יש הבדלים עצומים בין הכשרויות, הרבה פעמים יש השלכות הלכתיות אם מותר לאדם לשנות ההכשר שהיה נוהג לאכול ולהסתמך על הכשר אחר פחות ברמה. הסבר, בהלכה יש דין שאחד שנהג הנהגה טובה שלוש פעמים, או אפילו פעם אחד והיה בדעתו לנהוג ככה כל החיים, ההנהגה הטובה זו נעשה כמו נדר, כשרוצה להפסיק את ההנהגה הטובה עליו לבקש התרת נדרים על זה. אם ההנהגה טובה שלו יש בזה הידור הלכתי, שיוצאים בזה ידי חובה גם לעוד דעות – פוסקים בהלכה, מה שהוא רוצה לנהוג ההנהגה החדשה שלו, דעות הפוסקים שאוסרים את זה, אסור לו לנהוג כך, אפילו אם לפועל יש גם דיעות בהלכה המכשירים, שהרי הוא נהג כדעת האוסרים ועשה כמו נדר לנהוג כך, לכן הוא צריך לעשות התרת נדרים על זה.


דוגמה לדבר, בהלכה יש כלל שצריכים לבדוק כל דבר שיש בו חשש של טרף אפילו אם האחוזים הם קטנים, – מועט המצוי, לכן כל אחד בבית שלו בודק את האורז ומנפה את הקמח ואוכל ירקות עליים מגידול מיוחד שהם במחיר יותר יקר שבדוק מריבוי חרקים. כמה אחוזים של פסול צריך להיות בכדי שההלכה יחייב את האדם לבדוק, על זה יש מחלוקת בין הפוסקים, ההלכה המקובלת הוא עשר אחוז, אבל יש עוד פוסקים שמתירים באחוזים יותר גדולים, ולמשל הכשר הרגיל הם מסתמכים על בדיקת מדגם , או אפילו פחות מזה.


ההכשרים של כל הבד"צים מקובל אצלם לבדוק כל עוף ועוף גם את הריאות וגם הגידים בשוק הרגל שלהם, הם מורידים לכשר הרבה אחוזים והרבה פעמים יותר מעשר אחוז, ההכשרים של מה שקוראים 'מהדרין' בודקים רק מדגם, ובכשר רגיל שבכלל לא בודקים, במילים פשוטות ממאה עופות יש כמו עשרים שהם פסולים, אם קונים מהבד"צים אתה יודע שמה שיש לך הוא כשר למהדרין, אם קונים מהאחרים יכול להיות [סביר להניח] שהעוף שלך הוא טרף אבל יש היתרים שהעוף שאתה אוכל בטל ברוב או עוד היתרים, לכן לא אוסרים לך לאכול אותו.


יש הכשרים – רבנים מאנ"ש שהגיעו למסקנה שבגלל צוק העיתים ונתדלדלה הפרנסה והמחירים עולים וקשה לציבור להתמודד עם הפרנסה, שיכולים להסתמך על דעות המקילים, ולכן התירו עופות בלי לבדוק כל עוף, ולהסתמך על מדגם. כל מי שרוצה לסמוך על זה, יש לו על מי לסמוך, אבל שידע שעל פי הלכה הוא צריך  א] התרת נדרים . ב] כשיש לו אורחים צריך להודיע להם שהוא מסתמך על המקילים. ג] לא למסור את הסירים למישהו אחר, כי לדעות המחמירים צריכים להכשיר את הכלים, כי לדעת האוסרים הוא לא כשר.

מקורות