נושא:

הזמנה לברית

שלום הרב, מה המקור למנהג שלא מזמינים לברית מילה?

[שו"ע יו"ד רס"ה סקי"ג בהגהה] "וכל מי שאינו אוכל בסעודת מילה הרי הוא כמנודה משמים" [מקורו מגמרא פסחים קי"ג, "שבעה מנודים משמים.. ויש אומרים אף מי שאינו מיסב בחבורה של מצוה", ורשב"ם מפרש "כמו סעודת ברית מילה.] ובפ"ת [שם] כותב "לכן לא טוב מה שמזמינים אנשים לסעודת ברית מילה, כי יכולים להיות שלא יבואו ועל ידי זה אנחנו מכניסים אותם בכלל אלו "שמנודים משמים".
הרב חיים נאה כותב [קובץ אהלי שם חלק ז'] שזה לא רק לברית מילה אלא גם על סעודת החתונה, כל סעודת מצוה, וגם כותב שזה טעות מה שלא מזמינים לברית עצמו כי לברית עצמו אין שום בעיה להזמין, כל הבעיה הוא בנוגע להסעודה שעושים אחר כך, וכלשון הגמרא "שאינו מיסב" וכמו שהרמ"א בשו"ע כותב "שאינו אוכל, אבל להזמין לברית ולא לסעודה אין בזה בעיה".
אם הזמנתו לברית ולא לסעודה, אינו כמנודה משמים", אם הוא טועם משהו מהסעודה גם כן כבר אינו "כמנודה משמים", ולכן המנהג שאחר הברית מוציאים "מילי דתרגימא" מזונות ושתיה בכדי שמי שלא ישב לאכול יצא ידי חובה ממה שהוא טועם.
ור' חיים נאה מביא שיש דיעה שרק מי שנמצא שם ומזלזל לא להשתתף עם כולם אז יש בעיה אבל אין לו חיוב להגיע שם בכלל, ויש חולקים על זה ואומרים שאם הזמינו להסעודה יש עליו חיוב גם להגיע.
סיכום: יכולים להזמין לברית ולא להזמין לסעודה, אם מישהו טועם משהו כבר לא חייב לשבת לסעודה.

מקורות