שלום הרב, מה המקור למנהג שלא מזמינים לברית מילה?
שלום הרב, מה המקור למנהג שלא מזמינים לברית מילה?
[שו"ע יו"ד רס"ה סקי"ג בהגהה] "וכל מי שאינו אוכל בסעודת מילה הרי הוא כמנודה משמים" [מקורו מגמרא פסחים קי"ג, "שבעה מנודים משמים.. ויש אומרים אף מי שאינו מיסב בחבורה של מצוה", ורשב"ם מפרש "כמו סעודת ברית מילה.] ובפ"ת [שם] כותב "לכן לא טוב מה שמזמינים אנשים לסעודת ברית מילה, כי יכולים להיות שלא יבואו ועל ידי זה אנחנו מכניסים אותם בכלל אלו "שמנודים משמים".
הרב חיים נאה כותב [קובץ אהלי שם חלק ז'] שזה לא רק לברית מילה אלא גם על סעודת החתונה, כל סעודת מצוה, וגם כותב שזה טעות מה שלא מזמינים לברית עצמו כי לברית עצמו אין שום בעיה להזמין, כל הבעיה הוא בנוגע להסעודה שעושים אחר כך, וכלשון הגמרא "שאינו מיסב" וכמו שהרמ"א בשו"ע כותב "שאינו אוכל, אבל להזמין לברית ולא לסעודה אין בזה בעיה".
אם הזמנתו לברית ולא לסעודה, אינו כמנודה משמים", אם הוא טועם משהו מהסעודה גם כן כבר אינו "כמנודה משמים", ולכן המנהג שאחר הברית מוציאים "מילי דתרגימא" מזונות ושתיה בכדי שמי שלא ישב לאכול יצא ידי חובה ממה שהוא טועם.
ור' חיים נאה מביא שיש דיעה שרק מי שנמצא שם ומזלזל לא להשתתף עם כולם אז יש בעיה אבל אין לו חיוב להגיע שם בכלל, ויש חולקים על זה ואומרים שאם הזמינו להסעודה יש עליו חיוב גם להגיע.
סיכום: יכולים להזמין לברית ולא להזמין לסעודה, אם מישהו טועם משהו כבר לא חייב לשבת לסעודה.
אתר האינטרנט "דעת – יהדות באור החסידות והקבלה" מרכז מאגר תוכן עצום של נושאים שונים: חינוך, זוגיות, שלום בית, משמעות החיים , מודעות עצמית, מעגל השנה ועוד.. התוכן שבאתר מרוכז ברובו משיעורי הרב יצחק ערד – ראש ישיבת דעת וראש מכון דעת ותבונה – לימודי אימון וטיפול יהודי. מרכז דעת נותן שרות של יעוץ הלכתי, השקפתי ומשפחתי, על פי התורה והחסידות, לרבני ודייני קהילות ולאנשים פרטיים בארץ ובתפוצות. התשובות נענות על ידי צוות המשיבים של מרכז דעת. חלק מהתשובות מתפרסמות באתר זו במדור שאלות ותשובות.