נושא:

האם מותר לשרוק בפה בשבת?

האם מותר לשרוק בפה בשבת?

 


מותר לשרוק בשבת. ואף שריקה הנעשית ע\"י הכנסת אצבעות ידיו לפיו, יש מקום להתיר?


 

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן שלח סעיף א): אסור להשמיע קול של שיר אלא בפה בלבד אבל לא בדבר אחר, גזרה שמא יתקן כלי שיר, ואיזהו קול של שיר כל שמתכוין להשמיעו בנעימות קצת כדרך שיר, כגון מה שנותנים מים בכלי מלא נקבים ומטיף על כלי מתכת כפוי טיף טיף אחר טיף טיף, כדי שישמע קול נעים בשביל החולה שישן, שקול נעים מרדימו, אסור לעשות כן אלא לחולה בלבד, אבל לא לבריא מפני שהוא כעין קול של כלי שיר, ויש לגזור שמא יתקן כלי שיר, אבל אם מטיף בחוזק כדי שיקץ הישן מותר אף לבריא, שאינו כעין קול של כלי שיר כיון שאינו בנעימה ובנחת, וכן להקיש על הדלת כדי שיפתחו לו וכן כל כיוצא בזה מקול שאינו דרך שיר מותר להשמיעו…


וממשיך בסעיף ב: וכל זה במשמיע קול ע\"י מעשה, אבל בפיו מותר להשמיע קול של שיר אפילו אינו כדרך שירה בפה, אלא כקול כלי זמר או כקול צפור, כגון אלו שקורין לחביריהם ומצפצפין כצפור, אף על פי שבאותו הצפצוף רגילין להנעים בשיר, מותר לעשותו בשבת, לפי שאין לגזור שמא יתקן כלי שיר אלא במשמיע קול ע\"י איזה מעשה, אבל לא ע\"י פיו.


ובערוך השולחן אורח חיים (שם סעיף ז) כתב וז\"ל: ובמקור הדין [ש\"ג בשם ריא\"ז סוף עירובין ע\"ש] כתב בלשון זה, אף על פי שבאותו הצפצוף רגילין ג\"כ להנעים בשיר הכא וכו\' עכ\"ל, ומבואר דזהו הרבותא, דגם בשיר של כלי רגילין בצפצוף הזה, וגם זה אינו מובן דמה בכך סוף סוף שיר הפה לא נאסר מעולם, ואם כונתו לא על שיר של כלי אלא כלומר שבצפצוף זה מנעים בשיר, פשיטא שמותר, דהרי כל שיר שבפה מותר.


ולכן נ\"ל דהפירוש כן הוא, דבצפצוף הזה רגילין להשים אצבעו לתוך פיו בין השפתים והשינים וע\"י כן יוצא הקול כצפור, וזהו הרבותא דאע\"ג דביד אסור כמ\"ש הרמב\"ם דאסור להכות באצבע וכו\' כמ\"ש בסעיף א\', מ\"מ הכא שרי, כיון דבידו אינו עושה מעשה שיר, ושירתו היא בפיו, והיד אינו אלא כדי שהצפצוף בפה יעלה יפה, לכן מותר.