ברכה על 'גידולי מים'

איזה ברכה מברכים על ירקות שהן 'גידולי מים'?

אם ידוע לו בוודאי שהן גידולי מים, אזי, אם רוב גידולם בדרך כלל הוא באדמה, רק שיש מהן שגדלים על גבי מים (כמו מה שרוצה לאכול כעת), נחלקו הפוסקים בברכתם, ומספק יברך שהכל, (וטוב – אם באפשרותו – לברך ב' ברכות, ולפטור עצמו מספק).


[ואם ספק לו אם ירק זה הוא מגידולי מים, יברך אדמה, כיון שרוב מין זה גדל באדמה, והולכים אחר הרוב].


אך 'נבטים' וכדומה שגדלים רק בגידולי מים, מברכים עליהם שהכל לדברי הכל בכל אופן.

מקורות

ראה בספר 'שערי הברכה', (עמ' תקלד ערך 'גידולי מים') שהביא בזה, וזה עיקרי דבריו: פירות וירקות שאינם גדלים בקרקע כשאר גידולים אלא גדלים בתוך מים, יש אומרים שברכתם שהכל, אך יש מהפוסקים הסבורים שפרי שמינו גדל באדמה, אף שהוא עצמו אינו גדל באדמה, מברכים עליו בורא פרי העץ או בורא פרי האדמה, ולא מתחשבים בצורת גידולו.


[נידון זה מצוי בזמנינו מאד בהרבה מיני ירקות, שלאחרונה מרבים להשתמש בשיטת 'היהידרופוניקה' שהיא גידול פירות וירקות על גבי מים, וגם בארץ ישראל יש כמה סוגי ירקות שהם מגידולי מים].


הסוברים שברכתם שהכל הוא ע"פ דעת החיי אדם בסי' נ"א סי"ז שכתב, שחיטה הגדלה בעציץ שאינו נקוב, אינו מברך על הלחם הנעשה ממנה המוציא לחם מן הארץ, וע"ש בסי' קג"ב מ"ג שארבעת המינים שגדלו בעציץ שאינו נקוב צ"ע אם ראויים לנטילה… ובברכת הבית ש"ד סמ"א כתב, שאפילו פירות הגדלים בעציץ שאינו נקוב ברכתם שהכל.


אמנם ראה בשו"ת שבט הלוי ח"א ר"ה שחלק על דעת החיי"א וכתב, שלא דמי לכמהין ופטריות שאינם גדלים לעולם בקרקע, אלא הגדל בגידולי מים, מינו גדל באדמה, ולכן מכרך עליו בפה"א. (וכ"ה בחי' הרש"ש למס' פסחים ל"ו ע"ב).


ועיין גם בפמ"ג ר"ב מש"ז סקי"ב מש"כ לגבי ירק הגדל במים, ומשמע מדבריו שצידד שברכתו שהכל רק משום שזה דומה לאילן סרק שאינו נזרע, ומכאן שאם הוא נזרע או שפריו חשוב מברכים עליו בפה"א אף שגדל על המים ואינו יונק מהעפר, וצ"ע.


ובשולחן ערוך הרב סדר ברכת הנהנין (פרק א ס"ד): כל פרי שהוא ספק לו אם פרי העץ או פרי האדמה מברך בורא פרי האדמה. ואם אינו יודע כלל מה הוא, מברך שהכל נהיה בדברו, וכן כשנסתפק לו מצד הדין מחמת מחלוקת הפוסקים".


ובסעיף יא (בנוגע לאורז שספק מהו, וכן ספק מהו ברכתו) כתב: "לפיכך ירא שמים לא יאכל בין אורז בין דוחן (מבושל) בין שלם בין נתמעך כי אם בתוך הסעודה, וכשאוכל שלא בתוך הסעודה יברך שהכל על כולם".


וכן הוא בכמה מקומות שם לצאת מהספק ע"י עשיית ברכות בהתאם לספק.