נושא: כשרות

בצל שנחתך בסכין בשרית

חתכו בצל בסכין בשרית, ובשלו את הבצל עם חלב, האם התבשיל והבצל מותרים או לא?

אם אין פי שישים בתבשיל כנגד כל ה'בצל', נאסר כל התבשיל.

מקורות

כתב בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב סימן צה: וכל זה כשהמאכל אינו דבר חריף, אבל אם היה דבר חריף, כגון שבשלו דברים חריפים בכלי של בשר, אפילו אינו בן יומו, או שדכו תבלין במדוך של בשר, אם אכלו בחלב, אוסר אפילו בדיעבד, עד דאיכא ס' נגד הבשר הבלוע בהם.


ובסימן צו סעיף א: צנון או סילקא שחתכם בסכין של בשר בן יומו, או שאינו מקונח, אסור לאכלם בחלב עד שיטול ממקום החתך כדי נטילת מקום, שהוא כעובי אצבע, או שיטעמנו ולא יהא בו טעם בשר, שאז מותר בהדחה. ויש אומרים דהוא הדין לאינו בן יומו והוא מקונח. ואם לא נטל מהם כדי נטילת מקום וגם לא טעמם ובשלם בחלב, צריך ששים כנגד מה שנגע מהסכין בהם. וה"ה לחתכם בסכין של עובד כוכבים.


הגה: ואם חתכן דק דק, צריך לשער ס'  נגד כל הצנון.


וי"א שאם חתך צנון בסכין של איסור, כולו אסור (רשב"א ור"ן וכן משמע בארוך כלל ל"ה). וכן אם חתכו בסכין של בשר, אסור כולו בחלב, וכן נוהגין לכתחלה, אבל בדיעבד אין לאסור רק כדי נטילה (ב"י ואו"ה).


ובסעיף ב: אם חתך בו שומין ובצלים וכרישין (ותמכא שקורין קרי"ן) וכיוצא בהם מדברים החריפים ופירות חמוצים (אורחות חיים) ודגים מלוחים, דינם שוה לחתך בו צנון.


[ובנידון דידן שבישל הבצל בחלב, כל הבצל נאסר כדין "חתיכה נעשית נבילה", וצריל לשער בתבשיל כנגד כל הבצל, ואם לאו נאסר התבשיל].