נושא: כשרות

בעלי חיים טמאים

נודע לי כי הרבי דיבר על כך שלא לתת לילדים משחקים ובהם חיות טמאות. שאלתי היא: הבורא ברא את כל בעלי החיים בעולמנו, מדוע אם כן, אין לאפשר לילדים להכיר אותם ולשחק במשחקים בהם חיות טמאות, האם אין בכך התכחשות והתעלמות מחלק גדול בבריאה, ובכלל, אם כך למה נבראו? 

מבואר בחסידות כי כל דבר בעולם יש לו חיות אלוקית שמחיה אותו כל רגע, כולל הדברים הטמאים שנמצאת בהם חיות מג' קליפות הטמאות, שהרי הדברים שבעולם מתחלקים לשלש, קדושה, קליפת נגה המעורבת טוב ורע, והקליפות הטמאות ביותר. עצם זה שהבורא ברא את הכל מהווה סימן שיש להם תפקיד בעולם, אבל יש הבדל בין דרגות גילוי הקדושה כפי שהוא אצל כל אחד מהם. לכן התורה מתירה להשתמש בבעלי חיים טמאים, למשא, חרישה וכדו', כי כנ"ל יש להם תפקיד והראיה שהם נבראו. לעומת זאת אוסרת לאכול אותם, כי יש בתוכם גם חיות טמאה, שבזמן הזה בשונה מהזמן של לעתיד לבוא אין להם עליה. ילדים הם מאוד רגישים. האוכל שמביאים להם חייב להיות בריא, ומתאים לגילם ותכונתם. כך גם במזון הרוחני. מותר ללכת עם ילדים לגן חיות וללמדם על גדלות הבורא כפי שמתבטאת בבריאה ובחיות ובבהמות, וכו'. אבל השאלה כששמים חפצים סביב הילדים, שבהם הם כל הזמן הם מסתכלים, וחווים אותם סביבם, האם לא ראוי שמה שיהיה בסביבם יהיה עם האנרגיה האלוקית, הכי גבוהה, והכי קדושה?

מקורות