נושא: כשרות

אפיית לחם בתנור חלבי.

האם מותר לאפות לחם בתנור חלבי שאינו בן יומו, בכדי לאכלו עם בשר?

אסור לכתחילה לאפות את הלחם בתנור חלבי בכדי לאכלו עם בשר – למרות שאינו בן יומו. אמנם בדיעבד מותר.

מקורות

בשולחן ערוך יורה דעה הלכות בשר בחלב (סימן צה סעיף ב) מובא ברמ"א, שאם התנור "בן יומו", אף שאין שיירי שומן ובשר בעין, מכל מקום "יש מחמירין בצלייה ובישול לאסור נותן טעם בר נותן טעם. והמנהג לאסור לכתחלה, ובדיעבד מותר בכל ענין".


ואף אם אינו בן יומו, מ"מ אם התנור מלוכלך בשיירי בשר ושומן בעין – וכפי שמצוי שאינם נקיים מנזילת אוכלין שניתנו לתוכן, – מבואר בסימן צ"ז (סעיף א') שאם טחו התנור ב'אליה', אסור לאכול כלל פת שנאפתה בתוכה, אם לא הסיק התנור תחילה להכשירו. וז"ל: אין לשין עיסה בחלב, שמא יבוא לאכלה עם הבשר. ואם לש, כל הפת אסור, אפילו לאכלה לבדה. ואם היה דבר מועט כדי אכילה בבת אחת, או ששינה צורת הפת שתהא ניכרת שלא יאכל בה בשר, מותר. כיוצא בו, אין אופין פת בתנור שטחו באליה, ואם אפאו דינו כעיסה שנילושה בחלב.


ואפילו אם אינו מלוכלך ואינו בן יומו, מ"מ אין לחמם בו לכתחילה בכדי לאוכלו עם בשר ממש, כמבואר בט"ז (סימן צה סעיף ד) וז"ל: ….אסור לכתחילה להעלותם [קטניות] בכלי בשר כדי לאכול אח"כ בכותח … דאסור לגרום נ"ט בר נ"ט לכתחילה אפי' בהעלאה בלא בישול .. א"כ בנתבשלו בכלי שאינו בן יומו נמי אסור לכתחלה, דכל טעם לפגם אסור לכתחילה.