נושא: כללי

אכילה קודם 'עמוד השחר'.

האם מותר לאכול קודם 'עמוד השחר'?

חצי שעה (זמנית) קודם לעלות השחר מותר לאכול, אמנם משהגיע חצי שעה סמוך לעלות השחר אין לאכול.


[ואף אם התחיל לאכול (הן בהיתר – קודם החצי שעה, וכ"ש באיסור – בתוך החצי שעה) – יפסיק מיד כשעלה עמוד השחר]. 

מקורות

כתב בשולחן ערוך הרב אורח חיים (סימן פט סעיף ה): אסרו חכמים לאכול או לשתות משעלה עמוד השחר עד שיתפלל י"ח, וסמכו איסור זה על מ"ש לא תאכלו על הדם, כלומר לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם, וכל האוכל ושותה ואחר כך מתפלל עליו הכתוב אומר ואותי השלכת אחר גיוך, אל תקרא גיוך שמשמעו כל צרכי גופך, אלא גיאך לשון גאוה, אמר הקדוש ברוך הוא לאחר שאכל ושתה זה ונתגאה, קיבל עליו עול מלכות שמים.


וממשיך בסעיף ו: אם התחיל לאכול קודם עלות השחר, צריך להפסיק כשעולה עמוד השחר, ואף על פי שבתפלת המנחה א"צ להפסיק, מכל מקום כאן הואיל ואיסור האכילה קודם התפלה הסמיכוהו חכמים על לא תעשה שבתורה שהוא לא תאכלו על הדם, צריך להפסיק אפילו התחיל בהיתר.


וי"א שאין צריך להפסיק לתפלה, אפילו התחיל באיסור, אלא לקריאת שמע בלבד שהיא מן התורה צריך להפסיק אם התחיל באיסור, וקורא קריאת שמע בלא ברכותיה, שברכותיה הן מדברי סופרים.


והעיקר כסברא הראשונה, ואם בירך ברכת המזון ועוסק בשתיה צריך להפסיק לדברי הכל.


ובסעיף ח כתב: מותר ליכנס למרחץ ולהסתפר סמוך לשחרית שלא גזרו אלא סמוך למנחה שהוא דבר המצוי שרוב העם נכנסין שם ביום, אבל בשחר דבר שאינו מצוי הוא ולא גזרו בו, אבל להפך בעורות וכל מלאכה כיוצא בה שאסרו סמוך למנחה, אסור גם סמוך לשחרית, שהוא דבר המצוי שאדם משכים למלאכתו קודם עלות השחר.


ואכילה היא דבר שאסור אף בסמוך לעלות השחר כמבואר בסימן ע סעיף ה: היה עוסק באכילה (אפילו בסעודה קטנה) או שהיו עוסקים בדין (אפילו בגמר דין) או שהיה במרחץ (ואפילו להזיע בעלמא) או שהיה עוסק בתספורת או שהיה מהפך בעורות וכל כיוצא בעסקים אלו שיש לחוש שמא ימשך בהם כמו שיתבאר בסי' רל"ב, צריך להפסיק ולקרות, אף על פי שיש שהות לקרות לאחר שיגמור עסקים אלו, גזירה שמא ימשוך בהם ויעבור זמן קריאת שמע.


ואינה דומה לתפלה שאם התחיל א"צ להפסיק כמו שיתבאר שם, לפי שקריאת שמע הוא מן התורה החמירו בה יותר, לפיכך קוראה בלא ברכותיה, שברכותיה הם ג"כ מדברי סופרים.


במה דברים אמורים, כשהתחיל באיסור דהיינו שהתחיל לאכול תוך חצי שעה לעלות השחר, או שנכנס למרחץ או להסתפר (או לבורסקי) להפך בעורות או מלאכה אחרת כיוצא בהן לאחר שעלה עמוד השחר, שקודם עלות השחר מותר ליכנס למרחץ או להסתפר אפילו בסמוך לעלות השחר ממש כמו שיתבאר בסי' פ"ט, (אבל לאחר שעלה עמוד השחר אסור להתעסק בצרכיו עד שיתפלל כמו שיתבאר שם, ואפשר דהוא הדין לקריאת שמע שהיא קבלת מלכות שמים ולא דמי לאכילה דה"ט שיתפלל על דמו), אבל אם התחיל בהיתר א"צ להפסיק אפילו לקרות קריאת שמע אם יש שהות לקרות לאחר שיגמור, ואם היה מתיירא שמא ימשוך ויעבור זמן קריאת שמע ופסק וקרא קריאת שמע ה"ז משובח, ואינו דומה לתפלה שהוא צורך הדיוט כמו שיתבאר בסי' רל"ב.


ויש אומרים שהעוסק באכילה צריך להפסיק לתפלת השחר אפילו התחיל בהיתר, הואיל ואיסור אכילה קודם התפלה הסמיכוהו על לא תעשה שבתורה שנאמר לא תאכלו על הדם לא תאכלו קודם שתתפללו על דמכם כמו שיתבאר בסי' פ"ט, (וכיון שצריך להתפלל צריך ג"כ לקרות קריאת שמע וברכותיה כדי לסמוך גאולה לתפלה), וכן עיקר כמו שיתבאר שם.