דף הנחיות לקראת הפסח – לרבני קהילות ולקהל הרחב

אנו שמחים להגיש לפניכם דף הנחיות הלכתיות המיועד לרבני קהילות, שלוחים, והקהל הרחב לקראת חג הפסח וליל הסדר. הדף מופיע בשפה העברית, אנגלית, רוסית, ספרדית וצרפתית. היכנסו וקראו. חג פסח כשר ושמח לכם ולכל בית ישראל!
אנו שמחים להגיש לפניכם דף הנחיות הלכתיות המיועד לרבני קהילות, שלוחים, והקהל הרחב לקראת חג הפסח וליל הסדר. הדף מופיע בשפה העברית, אנגלית, רוסית, ספרדית וצרפתית. היכנסו וקראו. חג פסח כשר ושמח לכם ולכל בית ישראל!

דף הנחיות לקראת הפסח – לרבני קהילות ולקהל הרחב



ב"ה. ימים הסמוכים לחג הפסח – התשע"ח.

להנחיות בשפה האנגלית לחץ כאן – PREPARATORY DAYS BEFORE PESACH (PASSOVER) 5778

להנחיות בשפה הספרדית לחץ כאן – Instrucciones para Pesaj 5778

להנחיות בשפה הרוסית לחץ כאן – Обязательные рекомендации для Песах.

להנחיות בשפה הצרפתית לחץ כאן – Instrustions obligatoires pour la fête de Pessah


הנחיות הכרחיות לחג הפסח

 רב קהילה, שליח הרבי ולכל היהודים אשר בתפוצות, שלום וברכה!

מוגש לפניכם דף הוראות מיוחד לעריכת סדר ציבורי ובהכנות לפסח בכלל. צוות המכון עמל וריכז את ההלכות החשובות והשכיחות בסדר ליל פסח שהינכם מארגנים. שימו לב שאינכם שוכחים אף פרט מדף זה, כי ישנם דברים עיקריים וחשובים, שאם לא נעשו ח"ו – לא יצאו ידי חובה.

מכירת חמץ:

מכיוון שאיסור חמץ בפסח אינו רק שלא נראה אותו, אלא שלא ימצא כלל ברשותנו בפסח. יתרה מכך, חמץ שנשאר בבעלות יהודית במשך הפסח, נאסר בהנאה (מדרבנן) לכל אדם מישראל, נהוג בכל קהילות ישראל למכור את החמץ לגוי. יש לשים לב לעבור בין כל המקורבים, אנשי הקהילה, ידידים וכו' ולמכור להם את החמץ. הרבה יהודים לא מודעים לזה, וראוי הדבר לפרסם ולדאוג למכירת חמץ אצל כל יהודי.

ביעור חמץ:

יש לעורר את היהודים שבכל מקום, לנקות את הבית היטב מכל חמץ. ראוי לעורר על המקומות הנשכחים בנקיון הבית, כמו ארונות הבגדים של הילדים בארונות החשמל בסדקים ובחורים שיד אדם מגעת.

אם נתקלתם, וקיבלתם ציוד לחג כמה שעות לפני החג, או שחכרתם אולם והנכם יכולים להשתמש בו רק באותו היום; יש לשים לב, לקבל את האולם והציוד כמה שעות לפני זמן ביעור חמץ, כדי שלא תכשלו ח"ו באיסור חמץ.

במקרה שקיבלתם מתחם באמצע ימי הפסח, יש לערוך בדיקת חמץ באותו המקום, ולוודא שאין כל חשש חמץ במקום זה.

המנהג הראוי בניקיון הוא, שאנו משתדלים להכשיר כמה שפחות כלים ומטבחים, אלא לנקות היטב ולכסות בחומר מבודד (כמו pvc, פוליגל וכד')

חלוקת מצות:

הרבי עורר פעמים רבות, שכל רב, שוחט, מנהיג קהילה, וכל יהודי שיש לו מגע עם יהודים אחרים – ידאג לבני קהילתו למצות שמורות לליל הסדר. אף שכדאי הדבר לחלק שלישיית מצות לכל אחד, הרי אם אינו אפשרי, מצווה חשובה היא לחלק כזית מצה לכל יהודי (בערך שליש מצה). אנו ממליצים, לקנות ממאפיות מצות עבודת יד את שברי המצות שלהם, ולחלק לכל יהודי ויהודייה.

ליל הסדר ציבורי:

לצערנו, יהודים רבים אינם יודעים לערוך ליל הסדר בעצמם. וגם מי שהוא כמה שנים דתי, רבים הם שאינם יודעים את הדינים בדיוקם. לכן מומלץ ביותר, לערוך ליל הסדר ציבורי – לא רק ליהודים שאינם שומרים מצוות, אלא גם ליהודים שומרי תורה ומצוות, אך אינם יודעים את פרטי הדינים. היה ראוי, שכל רב קהילה יארגן ליל הסדר ציבורי עם אוכל כשר למהדרין, ויערוך את ליל הסדר כהלכתו.

אם ברצונכם לערוך את ליל הסדר עם המשפחה שלכם באופן נפרד, לאחר הסדר הציבורי, יש לשים לב לגמור את אכילת האפיקומן לפני זמן חצות. בליל שני של פסח, מקילים יותר, ואפשר לאכול את האפיקומן לאחר חצות.

עיקרי הדינים בליל הסדר:

ארבע כוסות – אחת מהמצוות העיקריות היא שתיית ארבע כוסות יין (או מיץ ענבים). יש להדגיש, שתיית ארבעת הכוסות צריכה להיות עם הפסקות בין כוס לכוס, ואם שותה את כל הכוסות בבת אחת, לא יצא ידי חובתו וצריך הוא לשתותם שוב.

אכילת מצה – המצווה היחידה שהיא אכילה מן התורה בזמן הגלות, היא אכילת מצה בליל הסדר. ולכן (נוסף על חלוקת המצות דלעיל) יש לשים לב, שכל אחד ואחת, הן זקן והן צעיר יאכל כזית מצה לפחות, וראוי שיאכל שני כזיתים כדי לצאת ידי חובה לכל הדעות.

"כל שלא אמר שלשה דברים אלו בפסח – לא יצא ידי חובתו, ואלו הן: פסח מצה ומרור".

הסיבה – על הגברים ישנה חובה להסב על צד שמאל, כדרכם של מלכים.מנהג מקובל הוא, שאין הנשים מסבות, ואם ישנם כאלו שמנהגם להסב, אין למנוע בעדם.

חלוקת קליות ואגוזים – מצווה היא לחלק לילדים קליות ואגוזים, היינו לעורר את הילדים כדי שלא ישנו בליל הסדר. מן הנכון בכל ליל הסדר ציבורי, לדאוג לתת מקום חשוב ועיקרי לילדים הנמצאים בסדר. כל ענינו של הסדר הוא "והגדת לבנך".

יש לשים לב גם לילדים שלכם, שלא יישכחו בתוך הסדר ההמוני, ויש לתת להם את המקום הראוי והמכבד.

סעודת משיח:

קבלה מדורי דורות, שיש לערוך באחרון של פסח סעודת משיח, שבה אוכלים כזית מצה ושותים ארבע כוסות של יין (או מיץ ענבים) ע"ד ליל הסדר. הרבי ביקש ועורר, שיערכו סעודת משיח בכל מקום ומקום. מן הנכון לפרסם ע"ד הסעודה בכל אתר ואתר, ולערוך מלבד הסעודה הכללית, גם סעודות קטנות בכל בית כנסת וריכוז יהודי.

חמץ שעבר עליו הפסח:

בקניית מוצרים לאחר חג הפסח, יש לשים לב שנערכה מכירת חמץ כדת וכדין. אין לסמוך על מקום שבו אין תעודת כשרות מקורית של סמכות רבנית שהינכם מכירים בה, ובטוחים שעשו לפי כל הדיוקים והחומורת.

מנהגנו הוא, שאם נערכה מכירה כדין, אין שום בעיה להשתמש בחמץ לאחר שעבר לבעלות היהודי. ולכן מוכרים אנו גם חמץ גמור וכד'.

שאלות בימי חג הפסח:

מכון דעת יפעל גם בימי חג הפסח ובמיוחד בערב החג, ניתן לפנות לרבני המכון דרך האתר, הקו הטלפוני בווצאפ ובהודעות sms.

בברכה, לחג הפסח כשר ושמח.

הצלחה בפעילות הקודש, בהפצת היהדות והחסידות

שנזכה לגילויו של אליהו יחד עם מלכנו משיחנו עוד בערב פסח

ונאכל שם מן הזבחים ומן הפסחים.

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *